Boka lektion

Söndagar 13:00

2 platser

Om lektionen

Då det är en kurs för nybörjare så kräver det lite från en förälder eller vuxen, att hjälpa barnet. Man behöver inte vara en hästerfaren vuxen för att kunna hjälpa till, vi lär även er :)
När platsen är bokad så är den eran hela terminen, vi kör lektionen varje vecka, med undantag för några helgdagar (dessa postas på hemsidan). Ni binder er för en period på 4 veckor i taget med 4 veckors uppsägningstid. Se
våran sida om regler för detaljer

Lektionen innefattar två delar, skötsel och teori, och ridning. Under skötseldelen så lär vi oss hur man beter sig runt hästen och fokuserar en hel del på säkerhet. Barnet kommer behöva hjälp av en vuxen med denna del. Under uppsittningen och ridningen behöver den vuxna vara med och leda och hålla i hästen. En del undrar hur länge man måste vara med och leda, och svaret är att det är väldigt olika - men eran instruktör kommer att avgöra när det är dags!

Utrustning

Vi har ridhjälmar och ridvästar att låna ut, väst är inte ett krav men det är ridhjälm. I övrigt gäller oömma kläder och stadiga skor - det behöver inte vara ridstövlar, men ska ha klack (för att förhindra att foten fastnar då den kan glida fram i stigbygeln).

Hästarna

Hästarna är snälla och vana, och med god fokus på säkerheten så ser vi till att minimera olycksrisken.  Tänk på att stallet är hästens hem – uppträd lugnt och stillsamt, inget spring och stoj. All ridning sker på egen risk. Medföljande vuxen ansvarar för minderåriga. Detta gäller när barnet hanterar hästar, rider eller bara besöker vår anläggning.

Regler, bindningstid och fakturering

Se våran sida om regler